Skip til hoved indholdet

Styrk din hverdag

At træne er ikke kun at lave gymnastik, det er også alle de ting, man gør i hverdagen.

Når du får behov for hjælp fra hjemmehjælpen, eller får behov for mere hjælp, er det et tegn på, at dit helbred er blevet dårligere. Hjemmehjælpen vil derfor have ekstra opmærksomhed på at støtte dig i at genvinde dine kræfter, så du igen kan komme til at klare din hverdag og bevare de aktiviteter, der har betydning for dig.

Derfor bliver den hjemmehjælp du har behov for nu, givet som rehabilitering. Når du starter op med rehabilitering, vil du få besøg af en rådgiver, en hjemmetræner og en terapeut, som sammen med dig skal sætte mål for dit rehabiliteringsforløb.

Du og hjemmetræneren vil sammen med en fysioterapeut eller en ergoterapeut tilrettelægge den træning, der skal til for, at du kan opnå forbedring i dit helbred, og du vil sammen med hjemmetræneren løse de opgaver i dagligdagen du endnu ikke kan klare på egen hånd.

At gøre rent er for eksempel lige så god motion, som en gåtur i rask tempo.
Du bruger dine muskler, og træner i varierende omfang kondition, udholdenhed, styrke og balance.
Derfor er de aktiviteter, du udfører i hverdagen en vigtig kilde til at få motion og styrke kroppens funktioner. Det er med til at forebygge sygdom og et forringet helbred.

  • din balance og mindsker risikoen for at falde
  • dine muskler i både ben, arme, ryg og mave
  • dine led og din bevægelighed
  • din kondition og dit helbred i al almindelighed.
  • din bevægelighed i skuldre, albuer hænder og fingre
  • din balance, når du rækker ud, op og ned
  • dine muskler i ryggen og maven
  • dine muskler i arme, hofter og ben
  • din balance ved både stående og gående bevægelser
  • dit kredsløb, når din puls stiger
  • din kondition og udholdenhed.
  • din balance, når du bevæger hovedet i forskellige stillinger
  • din bevægelighed i armene og hænderne, når du tørrer af og vrider kluden op
  • din udholdenhed i hele kroppen.
  • bevægeligheden i skuldre, albuer, arme og hænder
  • dine ryg - og mavemuskler, når du lægger lagen på og ryster dynen
  • din balance, når du skifter stilling ved arbejdet.
  • din balance, bevægelighed og kræfter i armene, når du bøjer dig ned og strækker dig for at hænge tøjet op
  • dine lår - og baldemuskler, når du sætter dig på hug og rejser dig igen
  • din bevægelighed i skuldre og albuer, når du putter tøjet i maskinen og tager det ud igen.
  • din gang og din kondition
  • din bevægelighed i skulder -, albue -, hånd - og fingerled
  • din balance, når du bevæger dig i forskellige retninger.