”Moving Kolding –ungdomsliv i balance” bygger på erfaringer fra Island, hvor man i slutningen af 1990’erne havde massive problemer med en usund ungdomskultur, præget af misbrug og et utrygt natteliv. Gennem en evidensbaseret indsats skabte man en model, hvor der blev lagt vægt på, at børn skal føle sig værdsat i skolen, deltage i organiserede fritidsaktiviteter 3-4 gange ugentligt og bruge mere tid sammen med sine forældre. Islandske unges brug af rusmidler, alkohol og cigaretter er som resultat i dag blandt Europas laveste og har en meget høj foreningsdeltagelse blandt 6-18 årige.
”Moving Kolding” bruger erfaringer fra Island og tilpasse dem en lokal kontekst. Konceptet bygger på en tanke om at nedbryde barrierer mellem skoler og fritidsaktører og skabe en øget tilslutning til fritidsaktiviteter blandt børn og unge.
Det primære formål med projektet er at forbedre børn og unges trivsel og øge livskvaliteten generelt ved at styrke børns sociale fællesskaber gennem en mere aktiv fritid. En øget trivsel blandt børn og unge skal medvirke til at forbedre den fysiske og mentale sundhed. På sigt forventes det, at der kan opnås samfundsøkonomisk gevinst gennem et reduceret behov for udgifter til social- og sundhedsindsatser.
Projektet forventes at smitte af på øvrige borgere i Kolding Kommune gennem en mere
sammenhængende hverdag for børnefamilier og herved øget livskvalitet for borgerne. Gode fritidsvaner og deltagelse i sociale fællesskaber bliver grundlagt i barndommen, hvorfor projektet på længere sigt forventes at give en mere aktiv og deltagende befolkning generelt.
For at opnå den ønskede effekt er der en række sekundære formål, som projektet forventes at understøtte. Ved at aktivere den åbne skole og skabe en mere aktiv undervisningsdag med kvalitet i bevægelsen. Erfaringer fra Island viser desuden, at et løft af kvaliteten og volumen af børns fritidsaktiviteter vil forbedre den sociale trivsel og spille ind på sundhedsadfærd, samt yderligere give øget talentudvikling.