De nominerede til Årets Forening 2022 er…

Oprettet 27. januar 2023

Kåringerne i Kolding Kommunes foreningsliv er lige rundt om hjørnet, og ud fra de indstillinger, som er kommet, er de forskellige nominerende til Årets Forening fundet. Her kommer vi rundt om både volleyball, skydning og golf.

Det frivillige foreningsliv har en afgørende betydning for danskerne, og det gælder selvfølgelig også i Kolding Kommune. Det er derfor vigtigt at hædre og fremhæve dem, som gør lidt ekstra, og det sker ved årets awardshow på Kolding Teater den 14. marts, hvor blandt andet Årets Forening skal kåres.
Det bliver en hyggelig aften, og alle er velkomne til at deltage og være med i fejringen af dem, som gør en ekstra indsats.

De nominerede i kategorien Årets Forening i Kolding Kommune er:

Kolding Volleyball Klub (KVK)
Foreningens medlemstal er steget fra 73 medlemmer i 2015 til 236 medlemmer i 2021 på grund af en meget aktiv indsats fra bestyrelsen og klubbens formand. Sidstnævnte har, sammen med trænerne, blandt andet har været rundt på byens skoler for at præsentere volleyball-sporten.
Klubben har desuden startet projektet ”Ung i Volley” op sammen med Kolding Kommune, de har startet et hold for udsatte borgere, og så er de i dén grad med på den sociale bølge uden for banen med hyggeaftner, fester, vinterbadning, brætspilshygge og meget mere.

Bjert Stenderup Skytteforening
Medlemstallet er vokset betydeligt i klubben de senere år, og medlemmerne kommer fra en bred vifte af målgrupper; børn, unge, ældre, veteraner og så har klubben særlig vægt på medlemmer med diagnoser inden for autismespektret såsom ADHD, Aspergers og andre former for mild autisme. De har nemlig fundet ud af, at skydning fremmer fællesskabsfølelsen og koncentrationsevnen hos disse medlemmer, og som en ekstra bonus fungerer klubbens medlemmer med autisme enormt godt sammen med klubbens medlemmer, som er krigsveteraner.

Birkemose Golf Club
Klubbens mere end 150 frivillige løfter sammen opgaven om et intenst arbejde med FN’s Verdensmål og er i dag den golfklub i landet, som har gjort flest indsatser for at opnå målene.
I særdeleshed har klubben eksempelvis hjulpet mere end 40 personer videre fra kontanthjælp til arbejde via socialøkonomiske projekter.
De har også gravet et 600 meter langt varmerør ned, så al klubbens varme er overskudsvarme fra en kyllingeproducent af fritgående kyllinger.
Andre projekter favner også samarbejde med Eltang Skole og Børnehave, gratis sundhedsforløb til patientforeninger i kommunen og oprettet en biodiversitets rute som oplysning om naturen og livet i vand og på land.

Prisen bliver uddelt af Sundhed og Fritid i Kolding Kommune ganske som vanligt.

Praktisk info
Awardshowet løber over et par timer og foregår tirsdag den 14. marts 2023 kl. 19 på Kolding Teater – dørene åbnes kl. 18.30.

Alle er velkomne til at deltage, men det er nødvendigt at bestille billet, da der er begrænsede pladser.
Bestil din billet på www.kolding.dk/award