Hjælp miljøet og tjen penge til klubkassen!

Oprettet 01. marts 2023

Rene og affaldsfrie lokalområder – uden affald de forkerte steder!
Kolding Kommune og Ren Natur inviterer alle klubber og foreninger til at deltage i årets Ren Natur-kampagne.

Alle lokale frivillighedsforeninger kan byde ind på opgaven og tjene gode penge til klubkassen.

I bestemmer selv dag og tidspunkt. I vil få masser af frisk luft og godt samvær, samtidig med at I bidrager til at skabe et renere nærmiljø.

På Ren Naturs hjemmeside kan I se, hvilke indsamlingsruter i Kolding Kommune der er aktive i 2023. Se dem her: http://rennatur.org/til-kommuner/tilmeldte-kommuner/

Affald i naturen er noget skidt! Det er grimt at se på og det er spild af ressourcer. Det kan vi vist alle blive enige om. Vidste du f.eks. at der er plastik i et cigaretskod? Og at cigaretskod er det stykke affald der findes mest af i Danmark - på flest steder og i størst antal? Det må vi gøre noget ved! Og vi kan hver især gøre en hel del med vores adfærd, men sammen kan vi gøre en kæmpe forskel.

Tilmeld jer på hjemmesiden

Hvis din forening også har lyst til at give en hånd til vores lokale miljø, samtidig med at I kan tjene sponsorpenge til jeres forening, så er det nu I skal slå til.

Til indsamlingsopgaven vil I modtage alt det udstyr, som I skal bruge til at samle affald op med - sikkerhedsveste, handsker, skraldeposer, snappere osv. Kommunen vil efterfølgende hente affaldet, som I har samlet.

Sponsoratet kan bruges til aktiviteter, der styrker jeres forening. Det kan gå til udstyr, uddannelsesaktiviteter til jeres medlemmer, rejseudgifter osv. Den overordnede regel er, at sponsormidlerne skal bruges til foreningsfremmende formål.

Efter indsamlingen skal I udfylde et afrapporteringsskema online med oplysninger om jeres dag sammen.

Hvis I har nogle spørgsmål så kontakt os her kontakt@rennatur.org

Eller kontakt Kolding Kommune trafikvejogpark@kolding.dk

Tilmeld jer nu og læs mere om Ren Natur via konceptets hjemmesiden www.rennatur.org

Fakta om Ren Natur

Ren Natur er et selvstændigt koncept, der ejes og drives af organisationen Hold Danmark Rent – et koncept der binder kommuner, virksomheder og frivillige sammen i en bestræbelse på at skabe et endnu renere Danmark uden affald i naturen.

Kolding Kommune sætter nu yderligere fokus på netop dette tema, med det formål at skabe bevidstgørelse om henkastet affald, samtidig med at sammenholdet styrkes lokalt. Og dette sker igennem meningsfulde indsamlingsaktiviteter og en økonomisk indsprøjtning til det lokale foreningsliv.

Som lokalforening har I en særlig indflydelsesrig rolle her i kommunen og i nærområdet. I styrker den sociale sammenhængskraft og dermed jeres lokalsamfund.

I 2022 samlede mere end 500 foreninger, i 41 kommuner, i alt godt 2 mio. stykker henkastet affald i regi af Ren Natur. Der er således tale om en betydelig oprydning på arealer, hvor der ellers er sjælden drift. Men ikke mindst bevidstgørelsen om en ren natur spiller en stor rolle og spreder sig forebyggende som ringe i vandet, når foreningerne selv og forbipasserende får fokus på problemet.