Kolding Elite bliver til Kolding Talent

Oprettet 12. marts 2021
Talentrådet for idræt

Kolding Talent er det nye navn for Kolding Kommunes samarbejde med Team Danmark. Kolding Kommune har siden 2008 haft en samarbejdsaftale med Team Danmark om at være elitekommune, der skal udvikle sportstalenter.

Vores rolle er at understøtte talentudviklingen, så derfor ser vi det også som et naturligt skridt at ændre navnet til Kolding Talent. Vi har et stort ønske om at understrege, at det er talentudviklingen, der er vores fokus.” udtaler formanden for Talentrådet for idræt Jesper Kjølhede, der bakkes op af næstformanden Catharina Ørnsholt-Christoffersen ”Vi vil gerne signalere til forældre og børn, at vi understøtter deres talent. Vi ønsker ikke at give børn et fejlagtigt billede af, at de er eliteidrætsudøvere. Vi skaber rammerne, så de lettere kan komme dertil velvidende, at en stor del aldrig når eliteidrætten."

Som en del af aftalen skal Kolding Kommune understøtte lokale klubbers udvikling af talentmiljøer, og gøre det lettere for et talent at kombinere sporten med en uddannelse. Det er Siden er der etableret sportsklasser på Brændkjærskolen og en fleksibel ordning på ungdomsuddannelserne med morgentræning og fleksibilitet i uddannelsessystemet. Et setup med fysisk trænere, kostvejleder, sportspsykolog, klubudviklingskonsulent og fysioterapeut er stablet på benene, så Koldings klubber lettere kan udvikle fremtidens vindere.

Det bliver nu under Kolding Talent, at udviklingen af den næste Mik Stampe, Jens Svane eller Amalie Schulz skal understøttes.

For nærmere information kontakt

Jesper Kjølhede 72241907

Catharina Ørnsholt-Christoffersen 7979 4562

Kolding Talents er den nye betegnelse for Kolding Kommunes samarbejde med Team Danmark om talentudvikling.