Hvordan håndterer jeg rotter indendørs?

Anmeld altid rotterne til kommunen

Når du opdager rotter indendørs i din bolig, hvad enten det er i løbet af dagen, om aftenen eller i løbet af en weekend, skal du altid anmelde det til kommunen.

Hvornår modtager jeg besøg af rottebekæmperen?

Når du har anmeldt rotter indendørs, vil du modtage besøg fra rottebekæmperen indenfor 24 timer. Den kommunale rottebekæmper kører dog ikke om aftenen, men de kører lørdage, samt søn- og helligdage mellem kl. 9 og 12, hvis det drejer sig om indendørs/akutte anmeldelser. Rottebekæmperne kører ellers på hverdage i tidsrummet 8.00-15.30.

Hvis du har brug for en personlig kontakt vedr. en akut anmeldelse lørdage, samt søn- og helligdage, kan du ringe til vores bekæmpere på tlf. 23 62 75 26, mellem kl. 9 og 12 på de ovennævnte dage.

Hvis du ønsker akut besøg af en rottebekæmper uden for den kommunale rottebekæmpers køretider, har du mulighed for at tage kontakt til en privat autoriseret rottebekæmper i dit lokalområde for at påbegynde bekæmpelsen. Dette er dog for din egen regning. Se Miljøstyrelsens liste over godkendte bekæmpelsesfirmaer. Listen er ikke udtømmende.

Du kan selvfølgelig efterfølgende benytte den kommunale rottebekæmpelse, som er gratis for dig at benytte.

Vi har samlet nogle råd, du kan bruge som guide, mens du venter på besøg fra rottebekæmperen. Er du i tvivl om din sundhed, kontakt da egen læge.

Vejledende råd, når du har rotter indendørs

Undgå så vidt muligt at opholde dig i rummet, hvor rotten er blevet set og hold døre lukket. Hvis der er huller til/fra rummet, dækkes disse med finmasket metalnet.

Du må gerne selv placere en almindelig smækfælde i det område, hvor du har set rotten. Fælden kan fyldes med lokkemad, såsom en klat leverpostej, et stykke pølse, rosiner eller mandler. Hvis en rotte går i fælden, skal du blot huske, at du ikke må røre ved rotten uden handsker! Rotten kan eventuelt gemmes i en pose, så rottebekæmperen kan se den, når han ankommer.

HUSK! Du må ikke benytte gift i dine fælder, da det kræver autorisation. Hvis man benytter gift indendørs, risikerer man desuden, at rotten spiser giften og kravler ind i en væg eller under gulvet. Hvis den dør der, betyder det, at der vil opstå en meget grim lugt i dit hjem, og skaderne, der skal udbedres, kan blive langt mere omfangsrige.

Gode råd til opsætning af smækfælder

Rotten kan leve mange dage uden mad, men væske skal den have hver dag for at overleve. Derfor er det vigtigt, at du fjerner tilgængelige madvarer samt vand ved for eksempel at tørre vask og bad af for vand efter brug - selv små dråber kan holde rotten i live. Du skal også fjerne kæledyrs foder og vand fra området.

Hvis du har set en rotte færdes i eller omkring dit køkken, skal køkkenet desinficeres grundigt inden eventuel madlavning. Derudover skal du være ekstra opmærksom på god håndhygiejne.

Husk også at tjekke skabe og skuffer for tegn på, om rotterne har været i kontakt med dine madvarer.

Hvis der er tegn på gnavemærker, huller, urin og afføring på eller omkring, skal fødevarerne kasseres for at undgå smittefare. Madvarer emballeret i dåser, glas eller anden uigennemtrængelig emballage kan stadig benyttes, blot det bliver rengjort i bakteriedræbende rengøringsmiddel.