Se hvor højt vandet står

Vandstandsmåler ved Kolding Å ved Vestre Ringgade
Måleren ved Vestre Ringgade holder øje med vandstanden i Kolding Å.

På DMI’s hjemmeside kan du se vandstanden for Kolding – se DMI's prognose (vandstand vises nederst på siden). DMI viser primært vandstanden i havnen. På siden kan du se meteorologernes prognoser for, om vandet bliver ved med at stige, og hvornår det ventes at toppe.

Herudover har Kolding Kommune opsat digitale vandstandsmålere fire steder - ved Plovfuren, Vestre Ringgade og Kongebrogade langs Kolding Å og ved Grønninghoved Strand ud til Lillebælt. Via disse vandstandsmålere kan du se, hvor højt vandet står de pågældende steder lige nu, og hvordan vandstanden har udviklet sig.

Sådan tjekker du vandstandsmålerne

• Åbn vandstandskortet. Her kan du både se Kolding Kommunes vandstandsmålere og målere opsat af andre.
  • Zoom ind på kortet (klik på +), indtil det ønskede område vises
  • Klik på den ønskede målestation (de grønne prikker på kortet)
  • I det pop-up vindue, som åbnes, klikker du på Vandstand. Som udgangspunkt vises vandstanden de seneste 30 dage, men i menuen til venstre du kan selv tilpasse perioden.

Hvis du ønsker en mere uddybende vejledning, ligger der en video på knap fem minutter i Vandportalen - Kom godt i gang med vandportalen.

Systemet giver dig et øjebliksbillede, men siger ikke noget om, hvorvidt vandet bliver ved med at stige, og hvornår det ventes at toppe.

Tekniske udfordringer?

Hvis du oplever problemer med at se kortmodulet, så kan forklaringen være, at du har en ældre version af en browser. Opdater venligst til en nyere version eller prøv en anden browser.

Følg med

På siden Skybrud og oversvømmelse kan du bl.a. få overblik over, hvordan du forebygger skader på dit hus, og hvad du kan gøre, hvis skaden er sket. Læs også, hvem der har ansvaret for hvilke opgaver under uvejret, hvordan du holder dig opdateret, og hvad vejrudsigten siger.