Bevilling fra Nordea-fonden til bålsteder og friluftsgrej

Oprettet 09. oktober 2020
Midlerne fra Nordea-fonden vakte stor glæde hos Skov- og naturgruppen fra Organisationen Nordhøj, som har deres daglige base på Dybvadbro Station.

Viften af natur- og friluftstilbud i den gamle jernbanestation Dybvadbro Station på Troldhedestien ved Kolding bliver nu udvidet til glæde for en bred gruppe af borgere. Nordea-fonden har nemlig valgt at skænke 80.000 kr. til etablering af to handicapegnede bålpladser samt oprettelse af en grejbank med friluftslivsudstyr til bål- og udeaktiviteter.

Dybvadbro Station er en del af projektet Troldhedestien – Mødesteder og oplevelser for alle, som skal gøre naturstien på den tidligere jernbanestrækning til et attraktivt tilbud til alle borgere – også mennesker med fysiske og psykiske udfordringer, der ikke bruger området særligt meget i dag.

Varme fra bålet og fællesskabet

”Bålpladser lyder ikke af noget særligt. Men det betyder meget. Det er et populært samlingssted, fordi mange oplever en stor glæde og ro ved at være inkluderet i fællesskaber omkring bålet. Aktiviteterne, der opstår som f.eks. brændekløvning, madlavning over glødende eller fællessang, har en værdi for den enkelte og skaber livsglæde. Derfor er det vigtigt at skabe faciliteter, hvor alle har mulighed for at være med i det der foregår omkring pladsen. At det nu er muligt at realisere ved Dybvadbro er fantastisk, ” siger formand Benny Dall fra Socialøkonomi-, Handicap- og Hjælpemiddeludvalget.

Ideen med bålpladserne er, at de i sammenhæng med andre kommende faciliteter som madpakkehus og shelters skal skabe friluftslivsoplevelser og inkluderende fællesskaber, hvor alle kan deltage på lige vilkår.

Det bliver muligt med de nye handicapegnede bålpladser, som bliver udstyret med justerbare stativer med grillriste, så alle kan en del af madlavningen uden at skulle læne sig ind over bålet. En justerbar grill kan nemlig både drejes ud, hæves og sænkes.

Plads til masser af grej

Midlerne fra Nordea-fonden skal ligeledes være med til at opføre en grejbank til bål- og friluftlivsaktiviteter. Grejbanken kommer til at indeholde basismateriale til bålstederne, brændekløvning og madlavning over bål. Derudover kommer der temakasser med grej til feltundersøgelser af sø og å, insekter, fiskeri og snitteværktøj, som f.eks. kan bruges, når der er naturdage ved den gamle stationsbygning.

Kilde til gode oplevelser

Nordea-fonden er glade for at kunne bidrage til Troldhedestiprojektet.

”Der er så mange gode og spændende intentioner i det her projekt. Jeg håber, at de handicapvenlige bålpladser og grejbanken kan skabe en masse gode oplevelser for grupper af mennesker, som måske kun i begrænset omfang har oplevet glæderne ved friluftsliv, og forhåbentlig kan de nye faciliteter også bidrage til, at vi i øget grad mødes på tværs af de skel, som hverdagen er bygget op omkring,” siger Filialdirektør Søren Lund fra Nordea.

Alt det praktiske

Bålpladserne og grejbanken ventes at kunne tages i brug fra efteråret 2020.

Faciliteterne vil kunne bruges af skoler og institutioner til at udføre natur- og lokalhistoriske forløb samt andre udendørspædagogiske aktiviteter både ved Dybvadbro og i den omkringliggende natur. Alle foreninger og andre grupper vil ligeledes kunne benytte faciliteterne.

”Hvis man ønsker at bruge bålpladser og grejbank, kan man kontakte mig på telefon 40384855 eller mail katon@kolding.dk,” siger projektkoordinator Karen Tønning fra Kolding Kommune.

Da Dybvadbro ligger op ad Troldhedestien, passerer mange mennesker dagligt stedet enten gående, løbende, cyklende, med hund eller til hest. Allerede nu benyttes de offentlige toiletter og bænkene, men med bålsteder og udstyr vil det invitere flere lokale til at tage ophold ved det grønne mødested og forhåbentlig give inspiration til nye lokal initiativer.