Et naturtilbud til borgere med særlige behov

Oprettet 03. november 2021
Naturguiderne
Projektet er et læringsforløb, hvor unge og voksne med særlige behov uddannes til at være naturguider. De lærer at formidle natur og friluftsliv i det nære og trygge naturlandskab, som Troldhedestien tilbyder.

Naturen er en kilde til trivsel og sundhed. Et nyt tilbud – Naturguide på Troldhedestien – skal give borgere med særlige fysiske og psykiske behov smag på friluftsliv. Samtidig bliver undervisningsmaterialet gjort tilgængelig for alle, som arbejder med bevægelseshæmmede, psykisk sårbare, svagtseende, socialt udsatte, osv., så konceptet fra Kolding også kan komme andre til gode.

For mange borgere med særlige fysiske og psykiske behov er det forbundet med en vis utryghed at færdes i naturen. Det skal det nye tilbud rette op på.

”Vi har lavet et forløb, hvor disse borgere i trygge og overskuelige rammer kan blive introduceret til nogle af de helt basale ting, som er en forudsætning for, at turen i det fri bliver en god oplevelse. Hvordan planlægger man en tur? Hvad skal man have på af tøj? Hvad kan man lave i naturen? Hvordan tænder man et bål? Hvad kan man spise i naturen? Hvad kan man opleve af spændende dyr og planter?” fortæller projektkoordinator Karen Tønning.

Møder og oplevelser for alle

Det nye koncept er en del af det ambitiøse projekt ”Troldhedestien – mødesteder og oplevelser for alle”. Her er der på en populær natursti i Kolding lavet en række friluftsfaciliteter med plads til naturoplevelser og fællesskaber mellem mennesker med forskellige forudsætninger.

”En ting er gode fysiske faciliteter som f.eks. bålpladser, sheltere og madpakkehus, som vi indviede tidligere på året. Noget andet er at inspirere og give borgerne med særlige udfordringer lyst til at tage ud i naturen og bruge disse nye muligheder. Den udfordring prøver vi at adressere med dette tilbud,” siger Karen Tønning.

På borgernes præmisser

Undervisningsforløbet er i første omgang målrettet institutioner, foreninger, m.fl., som arbejder med borgere med særlige fysiske og psykiske behov. De kan frit benytte konceptet, inklusiv undervisningsmateriale til både underviser og deltagere.

”I løbet af ni moduler lærer borgerne at mestre en helt masse ting, som åbner op for gode friluftsoplevelser. Forløbet foregår 100 pct. på borgernes præmisser, så der er ingen krav om, at deltagerne skal gennemgå alle moduler, og vi tænker selvfølgelig heller ikke i eksaminer og den slags ting. Det er et naturfællesskab, hvor man hygger sig sammen, lærer en masse sjove ting og får nye venner,” siger pædagog og naturvejleder fra Nordhøj Lars Nord Rødtnes.

Kan lære at guide andre

I de første tre moduler lærer deltagerne om alt det basale, når man færdes og opholder sig i naturen. I de tre næste gælder det om at blive nysgerrig på, hvad man kan finde, samle og spise i naturen. Endelig er der i de tre afsluttende moduler fokus på at turde mærke sig selv og åbne op for at guide andre til gode oplevelser i naturen.

Deltagere, som gennemfører hele forløbet, får et diplom. I Skovgruppen under Organisationen Nordhøj findes der allerede en gruppe, som tilbyder naturvejledning for børn i daginstitutioner, og også borgere fra værestedet Vækststeder er godt i gang med at blive uddannet naturguider.

”Målet er ikke, at alle skal blive naturguider. Det altoverskyggende succeskriterium er at give disse borgere mod på at komme ud i naturen og få nogle gode friluftsoplevelser. Men blandt deltagerne kan der være nogle, der ønsker at gå et skridt videre og formidle det, som de selv har oplevet, for ligesindede borgere, børnehaver, familie, m.v. Det vil vi rigtigt gerne hjælpe dem med, for der er ingen tvivl om, at det både vil skabe øget selvværd og nye meningsfyldte fællesskaber, hvis disse borgere bliver i stand til at dele deres viden og glæde med andre,” forklarer pædagog og naturvejleder fra Vækststedet Ole Vilhelm Velttz.

Designet i samarbejde med brugerne

Det nye tilbud er udviklet af Kolding Kommune i samarbejde med Designskolen og konsulentfirmaet Vedbaalet.dk med støtte fra Friluftsrådet. Gennem en længere proces har borgere og pædagoger fra socialpsykiatrien, værestederne og Socialforvaltningens beskæftigelsestilbud været involveret i at udvikle og teste de forskellige tilbud sammen med naturvejledere og andre naturinteresserede.

Hvis du ønsker yderligere information om det nye koncept eller gerne vil bruge naturguidematerialet, er du velkommen til at kontakte projektkoordinator Karen Tønning på telefon 40 38 48 55 eller mail katon@kolding.dk.

Om Troldhedestiprojektet

Målet med projektet ”Troldhedestien – mødesteder og oplevelser for alle” er at skabe nye fællesskaber mellem borgere med vidt forskellige forudsætninger. Troldhedestien skal være et attraktivt tilbud for alle - også bevægelseshæmmede, svagtseende, psykisk sårbare og socialt udsatte.

Projektet er finansieret med støtte fra Realdania, Lokale- og Anlægsfonden, Friluftsrådet samt Kolding Kommune.