Troldhedestien: Nu anlægges de nye mødesteder

Oprettet 09. oktober 2020
Så er anlægsfolkene gået i gang med at gøre klar til madpakkehus og sheltere ved Dybvadbro Station. Skov- og Naturgruppen fra Nordhøj følger spændt med i arbejdet og glæder sig til, at de nye faciliteter står færdige til foråret.

Nu begynder kommunens entreprenører at anlægge de nye faciliteter langs en del af den gamle jernbanestrækning mellem Kolding og Ferup. Målet er at skabe mødesteder og friluftsaktiviteter for alle på Troldhedestien. Til marts ventes de nye stationer at stå klar – bl.a. med madpakkehus, handicapegnede sheltere, skovterrasse og klatreland.

”Det har været en lang proces, bl.a. fordi vi har bestræbt os på at inddrage en bred vifte af borgere for at blive klare på deres behov, ønsker og drømme i forhold til Troldhedestien som mødested for alle. Men nu er planerne på plads, opgaverne har været i udbud, og entreprenørerne tripper for at komme i gang. Det ville vi gerne have markeret med et stort og festligt første-spadestik-arrangement, men det kan jo desværre ikke lade sig gøre på grund af coronakrisen. I stedet satser vi på at kunne tage revanche, når de nye spændende mødesteder, som opføres i respekt for den eksisterende natur, står klar til at blive indviet og taget i brug til foråret,” forklarer Birgitte Kragh, formand for Plan-, Bolig- og Miljøudvalget.

Man kan stadig cykle og gå tur langs Troldhedestien, mens de nye faciliteter opføres. Men når de store maskiner arbejder som her ved Dybvadbro Station, bliver stien lidt smallere, og man skal passe på, holde afstand og tage hensyn til håndværkerne.

De tre stationer

I alt etableres der tre stationer langs den gamle jernbanestrækning med støtte fra Realdania, Lokale- og Anlægsfonden, Friluftsrådet og Kolding Kommune.

• Dybvadbro Station: Her opføres et madpakkehus med udekøkken og bålsteder, boardwalk ude i rørbevoksningen med seks sheltere (alle handicapvenlige) og fiskeplateau. Endelig udvides den eksisterende p-plads. I forvejen er den gamle stationsbygning blevet grundigt renoveret.
  • Bramdrupdam Dam: Rundt omkring dammen etableres et stiforløb med opholdsplateau ud til søen. Der kommer også handicapparkering, cykelstativ, toiletbygning, overdække mod vind og vejr, bænke samt adgang til el og vand. Endelig får stationen et udendørs opholdsrum til leg, bevægelse og stimulering af sanserne, bl.a. med gemmesteder og klatreland.
  • Skovløberhuset: Her bygges en skovterrasse i udkanten af engen til afslapning og hygge. Der kommer også toiletbygning, overdække mod vind og vejr, bænke samt adgang til el og vand.

Øget tilgængelighed og nye fællesskaber

Ideen med projektet er, at Troldhedestien skal være et attraktivt tilbud til alle borgere - også mennesker med fysiske og psykiske udfordringer, der ikke bruger naturen så meget i dag. Projektet skal ligeledes bidrage til social inklusion og til at skabe nye tværgående fællesskaber.

”Her under coronakrisen har vi oplevet en markant stigende interesse i at komme ud i vores egen nære natur. Det er supergodt. Nu gør vi Troldhedestien tilgængelig for endnu flere. En far, som sidder i kørestol, skal selvfølgelig også have mulighed for at overnatte i et shelter og lave bålmad sammen med sine børn, og det får han nu på Dybvadbro Station. Jeg håber også, at der bliver dannet nye fællesskaber på tværs af alle mulige skel, når folk får mulighed for at mødes på stationerne, hvad enten det er uformelt eller til planlagte aktiviteter,” siger Benny Dall, formand for Socialøkonomi-, Handicap- og Hjælpemiddeludvalget.

Mens arbejdet står på

Kommunens entreprenører er allerede så småt gået i gang med arbejdet, bl.a. på Dybvadbro Station.

”Vores entreprenører vil gerne nå så langt som muligt, før det bliver vinter og dårligere vejr. Som udgangspunkt spærrer vi ikke noget af, så man kan stadig bruge Troldhedestien under anlægsarbejdet. Men man skal selvfølgelig være opmærksom på, at der arbejdes på stationerne – også med store maskiner i perioder. Derfor skal man passe på, holde afstand og tage hensyn til håndværkerne, hvis man kikker forbi,” understreger projektkoordinator Karen Tønning, koordinator for Troldhedestiprojektet.

Læs mere På projektets temaside www.kolding.dk/troldhedestien kan du læse meget mere om projektet. Her kan du også tilmelde dig projektets elektroniske nyhedsbrev.

Artiklen er publiceret 09. oktober 2020