Troldhedestien: Nye mødesteder klar til at blive taget i brug

Oprettet 22. marts 2021
Et af de seks nye shelters, en hybrid mellem de mere simple sheltere og en hytte. Hvert shelter består hver især af en overdækket indgang, et soverum samt en terrasse med bænk

Ved indgangen til foråret er de tre mødesteder langs Troldhedestien nu klar til at blive taget i brug af alle, som har lyst til at komme ud i naturen og nyde friluftslivet. Ved de nye mødesteder kan du bl.a. sove i shelter og lave bålmad, og når du er på tur, bliver det lettere at finde et naturskønt sted, hvor du kan nyde madpakken, fylde vandflasken og komme på toilet.

De nye mødesteder ligger ved Dybvadbro Station, Bramdrupdam Dam og Skovløberhuset – tre tidligere stationer/trinbræt på den gamle jernbanestrækning, der engang forbandt Kolding og Troldhede i Midtjylland.

”Vi er stolte af at være i mål. Med støtte fra Realdania, Lokale- og Anlægsfonden og Friluftsrådet har vi fået skabt nogle unikke rammer i naturen med god tilgængelighed for alle. Mødestederne skaber nye muligheder for naturoplevelser og fællesskab mellem borgere med vidt forskellige forudsætninger,” siger projektkoordinator Karen Tønning, Kolding Kommune.

”På grund af corona er det svært at lave en egentlig indvielse af mødestederne lige nu. Vi arbejder med forskellige scenarier for en åbningsfest i slutningen af maj, men indtil da håber vi naturligvis, at de nye faciliteter bliver taget i brug og skaber glæde i en tid med mange restriktioner og begrænsninger.”

Sheltere, madpakkehus og ”stationsbygninger”

Ved Dybvadbro ligger seks helt særlige sheltere, der er udformet, så de giver god adgang og en tryg naturoplevelse for alle. Shelterne er en hybrid mellem de mere simple sheltere og en hytte, hvor form, funktionalitet og tilgængelighed er omdrejningspunktet. De består hver især af en overdækket indgang, et soverum samt en terrasse med bænk, hvor man kan nyde udsigten til natur. Her er der plads til både fællesskab og ro.

I tilknytning til shelterne er der fælles madpakkehus med udekøkken og bålsteder. Ved madpakkehuset er der adgang til vand og køb af brænde. Der er to offentlige toiletter i den østlige del af stationsbygningen, hvoraf det ene er handicapegnet. Hele området omkring Dybvadbro Station er forbundet med stier, hvor der er en fast belægning og boardwalks med hjulværn og skridsikring, hvor der er mindre hældninger.

”Fra 1. april bliver der mulighed for at booke shelterne via www.oplevkolding.dk/natur-faciliteter/shelterne-ved-dybvadbro-station. Indtil da er det først til mølle, hvis man vil benytte et af vores nye sheltere,” forklarer Karen Tønning.

Bramdrupdam Dam med sti og klatreland

Ved Bramdrupdam er der etableret en ny og bedre sti rundt om dammen til stor glæde for de lokale borgere. Der er koblet et træplateau på stien, så man kan bevæge sig ud mellem sivene og dermed komme tættere på vandet og få nogle anderledes naturoplevelser.

Fra den nye ’stationsbygning’, der bl.a. rumme et handicaptoilet, er der en smuk udsigt til dammen.
Et klatrelande med små plateauer inviterer til leg og bevægelse for specielt de mindre børn, og senere suppleres stationen med hængekøjer, så man kan tage sig et hvil under komfortable forhold.

Skovløberhuset med skovterrasse og ’stationsbygning’

På engen ved Skovløberhuset i Marielundskoven er der opført en skovterrasse, hvor man kan mødes, slappe af og hygge sig sammen med en kop kaffe. I den nye ’stationsbygning’ er det muligt at spise sin madpakke, komme på toilet, fylde vandflasken og oplade el-cyklen.

Skovterrasse lavet i spændende niveauer med skrå moduler og siddepladser

Om projektet

Målet med projekt Troldhedestien – mødesteder og oplevelser for alle er at skabe nye fællesskaber mellem borgere med vidt forskellige forudsætninger. Troldhedestien skal være et attraktivt tilbud for alle - også bevægelseshæmmede, svagtseende, psykisk sårbare og socialt udsatte.

Projektet er finansieret med støtte fra Realdania, Lokale- og Anlægsfonden, Friluftsrådet samt Kolding Kommune.

• Du kan læse mere om projektet på temasiden på www.kolding.dk/troldhedestien
• Fra 1. kan shelterne bookes på www.oplevkolding.dk/natur-faciliteter/shelterne-ved-dybvadbro-station
• Der vil blive åbnet op for toiletterne ved Skovløberhuset og Bramdrupdam Dam inden for nærmeste fremtid.