Første spadestik til Marina City-dag

Oprettet 19. oktober 2021
Tobias Jørgensen, formand Kolding Havn, Kolding Kommunes borgmester Jørn Pedersen, og Finn Mortensen fra Kolding Lystbådehavn tog første spadestik sammen.

Der blev taget første spadestik til et udvidet kryds på Skamlingvejen/Kløvervej i Kolding i forbindelse med Marina City-dagen. I dag er det et T-kryds, men et nyt lysreguleret kryds med flere svingbaner skal få trafikken til at glide bedre. På et areal mellem Skamlingvejen og hundeskoven skal der bagefter etableres en tiltrængt plads til bådoplag for sejlerne. Derfor bygges krydset om til et firebenet kryds.

Som erstatning for det bynære areal, der går tabt her, forbedres et eksisterende grønt område med større biodiversitet mellem Skellet og Hegnet i Tved.

Foruden spadestikket til det nye kryds bød Marina City-dagen på sejltur i forskellige både, og de forskellige sejlklubber holdt åbent hus. Dagen var samtidig også en mulighed for at høre mere om Marina City. Både det nye bolig- og havnemiljø, den attraktive marina, og hvordan bæredygtighed skal gennemsyre projektet.

Marina City skal blive en ny bæredygtig bydel i Kolding by med Danmarks mest attraktive marina og den største uden for hovedstadsområdet med ca. 1.000 bådpladser.