Marina City Dag på Marina Syd

Oprettet 05. oktober 2021
Flyvevåbnets store redningshelikopter fra Skrydstrup vil på Marina City Dag flyve ind over området og lave redningsopvisning i fjorden lige ud for Marina Syd. Foto: Emma Kirketerp og Forsvaret.

Som optakt til skolernes efterårsferie kan børn og voksne se frem til en festlig eftermiddag med masser af aktivitet ved lystbådehavnen på Marina Syd, når Kolding Lystbådehavn, Kolding Havn og Kolding Kommune fredag den 15. oktober inviterer til Marina City Dag. Man kan bl.a. komme ud at sejle, se flyvevåbnet lave en redningsaktion med helikopter eller høre Danmarks OL-guldvinder Martin Kirketerp fortælle om glæden ved sejlsport.

Med et tætpakket program vil parterne i Marina City-samarbejdet skabe opmærksomhed om det planlagte Marina City-projekt med byudvikling og ny marina ved fjorden. Arrangementet foregår på Marina Syd, Skamlingvejen 5, i tidsrummet kl. 14.00-16.00 - enkelte aktiviteter dog helt frem til kl. 18.00.

”Jeg håber, mange vil benytte lejligheden til at kikke forbi og få en masse at vide om Marina City, hvad enten det handler om det nye bolig- og havnemiljø, den attraktive marina, hvordan bæredygtighed skal gennemsyre projektet, eller hvad vi vil gøre for at styrke natur og biodiversitet i fjorden. Samtidig sætter vi med arrangementet fokus på nogle af de spændende friluftsaktiviteter, der er knyttet til fjorden,” siger borgmester Jørn Pedersen, Kolding Kommune.

Der bliver mulighed for at komme ombord og få en sejltur. Foto: Lone B. Rubin.

Første spadestik

Dagen markerer også starten på nogle af de forberedende arbejder. I krydset Skamlingvejen/Kløvervej får borgmesteren hjælp af flere samarbejdspartnere til at tage første spadestik til et nyt lysreguleret kryds med flere svingbaner, som skal få trafikken til at glide lidt bedre. På et areal mellem Skamlingvejen og hundeskoven skal der etableres tiltrængt plads til bådoplag, og som erstatning for det bynære areal, der går tabt her, forbedres et eksisterende grønt område med større biodiversitet mellem Skellet og Hegnet i Tved.

Ved Marina Syd byder eftermiddagen på en vifte af tilbud. Bl.a. inviterer Kolding Sejlklub og klubbens sejlerskole på sejltur i forskellige både. De forskellige sejlklubber holder åbent hus. Dansk Søredningsselskab byder velkommen ombord på et redningsskib, mens flyvevåbnet sender sin store redningshelikopter i luften for at lave redningsopvisning i fjorden lige ud for Marina Syd. Også den danske OL-guldvinder Martin Kirketerp – kendt fra tv-udsendelsen Over Atlanten - deltager i arrangementet. Han vil bl.a. fortælle om sin karriere og glæden ved sejlsport.

Om Marina City

Marina City skal blive en ny bæredygtig bydel i Kolding by med et attraktivt bolig- og havnemiljø samt Danmarks mest attraktive marina og den største uden for hovedstadsområdet med ca. 1.000 bådpladser.

Du kan læse mere om projektet på temasiden www.kolding.dk/marinacity.

Mød den danske OL-guldvinder Martin Kirketerp på Marina City Dag. Foto: Danmarks SailGP team.

Program Marina

Her kan du se programmet for Marina City Dag.

Kl. 14.00-16.00
Aktiviteter omkring pladsen og i teltet på Marina Syd.

• Redningsskibet fra Dansk Søredningsselskabs redningsstation på Aarø vises frem ved kajen. Bliv klogere på søredning og assistance på vandet.
  • Går du eller børnene med en drøm om at sejle? Prøv en sejltur i en smart sejlbåd, en tryg skolebåd eller en hurtig gummibåd (RIB). Kolding Sejlklub og klubbens sejlerskole tilbyder en tur på vandet fra kl. 14.00 og helt frem til kl. 18.00. Der bliver også mulighed for at se og høre nærmere om jollesejlads og handicapsejlads.
  • Åbent hus hos Kolding Bådelaug, Kolding Motorbådsklub, Kolding Jagt- og Strandjagtforening, Kolding Fritidssejlere og Kolding Marineforening.
  • Sådan hjælper vi naturen og biodiversiteten i fjorden med nye stenrev, ålegræs og særlige ”fiskebørnehaver” under molen. Her er noget for både børn og voksne. Medarbejdere fra Natur & Vand hos kommunen er på plads.
  • Udstilling om Marina City med særligt fokus på bæredygtighed (moler i helt anderledes materialer, særlige krav til byggerierne, m.m.) Få information og svar på dine spørgsmål fra projektchefen for Marina City. Og hør om samarbejdet med ingeniøruddannelserne på VIA University College.

Kl. 14.00 ved Skamlingvejen/Kløvervej:
Første spadestik til ombygningen af krydset. Det nye signalregulerede kryds med flere svingbaner vil forbedre trafikkens fremkommelighed i bydelen. Krydset bliver også indkørsel til den nye bådoplagsplads, som er hårdt tiltrængt.

Kl. 14.15:
Taler i teltet på havnepladsen.

Kl. 14.30:
Der serveres en øl/vand, pølse og is til de fremmødte.

Kl. 15.00:
Flyvevåbnets store redningshelikopter fra Skrydstrup flyver ind over området og laver redningsopvisning i fjorden lige ud for Marina Syd. Der er drøn på, når vandet piskes op, og nødstedte løftes op fra det kolde vand!

Kl. 15.20:
Danmarks OL-guldvinder Martin Kirketerp går på scenen og fortæller om sin karriere fra optimistjollen til international elitesejler, om glæden ved sejlsport og om nogle af sine største oplevelser, bl.a. fra ”Over Atlanten” og den vilde SailGP-konkurrence i år.

Under hele arrangementet er der musik i teltet v/ Kolding Sejlklubs husorkester, lige som der er åbent i kiosken, i Agtergrillen og i Restaurant Marinaen.

Programmet til print.