[For English version, please scroll down]
Projektkittet er et værktøj udviklet af Kolding Kommune i regi af kommunens deltagelse i EU-projektet Smart Waste. Vi er selv glade for at bruge det, og derfor deler vi det med dig. Projektkittet er designet til at hjælpe dig med at få styr på de ting, der skal være på plads, så du undgår mange af de værste problemer, der kan opstå i projekter.
Sådan bruger du Projektkittet
- Hvordan ved vi virkelig, om de aktiviteter, vi arbejder på, hjælper os hen imod vores mål på den bedste måde?
- Hvordan undgår vi at spilde tid og ressourcer?
- Hvordan ved vi, om vi gør noget, fordi vi plejer, eller fordi det virker?
Klare kriterier for succes synliggør den røde tråd i vores arbejde. Men før vi kan se, hvordan den røde tråd får det enkelte projekt til at gøre en reel forskel for organisationen og i den større sammenhæng, er det nødvendigt både at have overblik og indblik. Derfor er Projektkittet delt i to niveauer:
- En oversigt til porteføljestyring, der er designet til både digital brug og til at udskrive, så den kan tages med til møder.
- De øvrige dokumenter og skabeloner sikrer, at man får stillet de rigtige spørgsmål i sit projekt, får tildelt de rigtige roller og ansvar og holder fokus på det, der virkelig er vigtigt: værdiskabelse.
Brug Oversigten i dagligdagens praksis fx på team-, leder- og chefmøder for at sikre et godt overblik.
Det er en god måde at holde styr på både ressourcer, fremdrift og videndeling. Indblik kommer fra projektværktøjerne, som du finder links til i selve Projektkittet, der er lavet som en one-pager for at skabe det bedst mulige overblik.
Der er gjort mange tanker og skrevet mange bøger om projektledelse, målsætning og udvikling. Men Projektkittet skal være let at bruge, så derfor finder du i stedet eksempler, spørgsmål og idéer i projektværktøjerne, der bygger på best practice fra hele verden og viser dig, hvordan du kan gøre det bedst muligt.
Stå på skuldrene af giganter for at nå dit mål og brug dem som inspiration, når du formulerer dit projekt.
Fase 1: Afklaring
Fase 2: Udvikling
Fase 3: Implementering
Fase 4: Overdragelse