Hvorfor valgte du Kolding Kommune
Jeg valgte at søge elevstillingen ved Kolding Kommune, da jeg synes en Kommune er en spændende organisation. De favner en stor medarbejdergruppe, hvilket giver mange muligheder som elev, men ligeledes også fremtidsmuligheder. Jeg så Kolding Kommune som en meget velfungerende organisation, med et klart fokus på design, innovation og udvikling, hvilket jeg anså som meget attraktivt.
Hvad laver du som elev
Jeg er elev i Centralforvaltningen, som er den mindste af alle kommunes forvaltninger, men også den forvaltning der er i berøring med de øvrige forvaltninger.
Jeg startede min elevtid med at være 8 måneder i Indkøb og forsikring, som også har en kørselsafdeling, som jeg blev en stor del af. Ved kørsel, sad jeg og tog imod afbestillinger og bestillinger, samt planlagde kørselsruter for kommunens chauffører. Ved Indkøb og forsikring, sad jeg med kommunes mange indkøbs aftaler, hjalp medarbejdere til at finde det konkrete produkt, samt underviste i brug af kommunes indkøbssystem.
Efterfølgende kom jeg i Regnskab, et team ved navn Prismeteamet, som også er navnet på kommunes økonomisystem. Der sad jeg hovedsageligt med det økonomiske ansvar for Kommunes feriefond, i forhold til at betale regninger og rykkere samt udarbejde budgetter og årsregnskab. Regnskab, fik ligeledes opstartet en ny afdeling, der står for projekter på tværs af alle kommunes forvaltninger, hvilket jeg også var en praktisk del af, i forhold til at booke lokaler, mødebooking, skrive referater og følge op på forskellige ting.
Afslutningsvis kom jeg til HR, hvor jeg sidder og behandler arbejdsskader, og får lov til at assistere ved projekter.
Elevsammenholdet
Vi har i Kolding Kommune en elevklub, for både 1. og 2. års elever. På møderne bliver vi klogere på hinandens arbejdsopgaver, forvaltninger og skoleopholdene. Vi mødes jævnligt i elevgruppen. Det kan enten være til vores faste møder, men vi mødes også jævnligt og spiser frokost sammen. Elevgruppen sætter jeg rigtig stor pris på, da det er en gruppe af mennesker, der står samme sted som en selv og kan relatere til hvad man står i. Vi bruger også elevgruppen til at vende stort og småt, arbejdsrelateret eller privat.
Skoleopholdene
Jeg har været på 2 hovedforløb på Innovationsfabrikken i Kolding, som er af 3 ugers varighed. Vi har i alt 3 hovedforløb. Derudover har jeg været på valgfag 3 gange, som er af en ugens varighed. Og så har jeg været på studietur i Bruxelles. Hvilket var en rigtig god oplevelse.
Ved hovedforløbene har man den samme klasse, som består af offentlige kontorelever fra Retten, ATP, Regionerne, fødevarestyrelsen, Bane Danmark og kommuner. Hvorimod det på valgfagene er meget blandet, hvem vi er i klasse med. Dog er der ofte en flok fra hovedforløbsklassen. Når vi er på hovedforløbene arbejder vi med teori for den offentlige sektor og arbejder ofte i grupper, når vi er på skolen, hvilket lære os at samarbejde på tværs af hinanden. Valgfagene er nogle man vælger individuelt, så man får teori på de områder, man hver i sær har størst interesse indenfor. Jeg føler, at jeg lærer noget nyt, hver gang jeg er afsted på skolen, som jeg kan komme tilbage på arbejdspladsen og bruge i praksis.
Hvorfor skal man vælger Kolding Kommune som uddannelsessted
Kolding Kommune er en arbejdsplads, der vægter elevforløb højt og tilpasser hvert forløb, så det passer til den enkelte elev. Jeg har oplevet, at alle afdelinger har været meget ivrige i, at lære fra sig og dele den viden de har, for at hjælpe mig i gang og give mig en bedre forståelse af alt fra arbejdsopgaver til organisationen. Det er et uddannelsessted der giver mange muligheder, og som hjælper med at imødekomme ønsker for fremtiden.
Ønsker til fremtiden
Jeg er meget glad for at være elev i Kolding Kommune, og jeg håber på at få en faststilling indenfor projektarbejde på tværs af forvaltninger. Jeg ønsker at læse en kommunomuddannelse relativt hurtigt efter endt elevtid, for at på et senere tidspunkt læse en Diplom.