Info til udlejere og viceværter om sortering af affald

Når du udlejer en ejendom, er det dit ansvar at informere dine lejere om, hvordan de sorterer og kommer af med affaldet. På denne side kan du hente materiale, som du kan bruge til at informere dine beboere.

Som ejer af en udlejningsejendom skal du vælge, hvilken løsning der er passende for din ejendom, når madaffald og restaffald skal sorteres hver for sig.

Redux – Affald og Genbrug er gerne med på sidelinjen og hjælper fx med beregning og vurdering af pladsforhold.

• Alle husstande i Kolding Kommune får gratis leveret fire ruller grønne affaldsposer en gang om året. Se hvornår på oversigten herunder.
  • En rulle indeholder 50 poser, så hver husstand får i alt 200 poser, som svarer til et års forbrug.
  • Som udlejer skal du selv stå for at distribuere poserne ud til lejerne.

Køb flere grønne poser

Du eller dine lejere kan købe flere poser fra vores webshop.

Udlevering af grønne poser i 2023

Opdateret 17. august 2022

• Uge 1-5: Kolding Syd (sydbyen i Kolding, Sdr. Bjert, Sdr. Stenderup)
  • Uge 6-10: Vamdrup og Lunderskov
  • Uge 11-17: Kolding midtby ydrering + sommerhusområder (der uddeles ikke poser i uge 14, hvor der er påske)
  • Uge 33-37: Christiansfeld (Christiansfeld, Sjølund, Hejls og Sommersted)
  • Uge 38-43: Kolding Nord (nordbyen i Kolding, Egtved, Almind, Viuf og Jordrup)
  • Uge 46-49: Kolding Midtby

I vores digitale selvbetjening har du mulighed for at vælge affaldsbeholder eller skifte til en større eller mindre model. Du kan også skifte til uge- eller 14-dages tømning.

Inden du foretager ændringer, så vær opmærksom på:

1. Du skal være ejer af ejendommen for at foretage ændringer. Lejer du en bolig med egen affaldsbeholder, skal din udlejer udfylde formularen her på siden.
  2. Du kan gratis ændre tømmeinterval og beholderstørrelse én gang pr. kalenderår. Ønsker du ændringer igen, koster det i 2024 120 kroner at ændre tømmefrekvens og 240 kroner at ændre beholderstørrelse. Gebyret gælder ikke ved ejerskifte.

Vælg affaldsbeholder eller tømmefrekvens

Udlejere og viceværter kan arrangere fælles indsamling af ting og materialer til genbrug for lejerne.

Materialerne bliver hentet af Genbrugsbilen (tidligere storskrald), når der er bestilt afhentning.

Brug formularen for bestilling af Genbrugsbilen. I feltet Navn skriver du "Fælles indsamling".

Når der er helligdage, kommer skraldemanden før eller efter jeres normale tømmedag. Du kan se, hvilke tømmedage der påvirkes på siden 'Helligdage kan forskyde din normale tømmedag'.

Som udlejer kan du få et gebyrfrit vejekort, som du kan bruge, hvis din lejer har efterladt affald, fx i forbindelse med fraflytning.

Det gebyrfri vejekort kan ikke bruges til at veje overfyldte affaldsbeholdere ind.

Kontakt Redux – Affald og Genbrug på redux@kolding.dk

Digitalt minikursus der forklarer, hvorfor det er vigtigt at sortere

Viceværter, lejere og alle andre med interesse for bedre sortering kan modtage minikurset 'Få styr på affaldshierarkiet'.

I syv uger modtager du en mail hver uge, der gør dig klogere på forbrænding, genanvendelse, genbrug og sortering.

Tilmeld dig minikurset ved at udfylde formularen herunder - og del gerne linket her til siden med dine lejere.

Modtag minikursus om affaldshierarkiet med Genbrugsfællesskabets nyhedsbrev

* Feltet skal udfyldes

Bor du i Kolding Kommune