- Først sorterer du materialerne.
- Dernæst bestiller du afhentning af kassen. Låget på kassen skal kunne lukkes, og kassen må højst veje 4 kilo. Der er ikke loft over, hvor mange gange du må bestille afhentning pr. år.
- Til sidst skriver du dit navn og adresse på klistermærket på kassens låg og stiller kassen ved siden af din affaldsbeholder. Skraldemanden bytter til en ny kasse, når han henter den, du har fyldt. Afhentning af kassen foregår i forbindelse med din almindelige tømmedag for mad- og restaffald. Du skal bestille afhentning senest tre dage før din tømmedag.
- Husk at fjerne den grå kasse igen, når den er blevet skiftet. Den skal kun stilles ud til affaldsbeholderen, når den skal byttes til en tom.
Farligt affald – sortering og afhentning
Udfyld en kort formular, når du vil have hentet den grå kasse til farligt affald, batterier, små lyskilder og småt elektronik.
- Kassen må max veje 4 kilo, og du skal skrive dit navn og adresse på klistermærket på kassens låg.
- Afhentning af kassen foregår i forbindelse med din almindelige tømmedag for mad- og restaffald.
- Skraldemanden tager kassen med og stiller en tom kasse til dig.
- Du skal bestille afhentning senest tre dage før din tømmedag.
Sådan bruger du den grå kasse til farligt affald
Vi kalder det 'en grå kasse til farligt affald', men i praksis må du komme fire typer affald i kassen:
- Kemikalier
- Elektronik
- Batterier (samles i en klar frysepose)
- Lyskilder (samles i en klar frysepose)
Farligt affald er typisk mærket på originalemballagen med en række faremærker, som angiver, hvorvidt indholdet kan udgøre en fysisk fare, sundhedsfare og miljøfare.
Det er fx spraydåser, brugt terpentin, olierester eller lignende. En særlig gruppe farligt affald er tomme emballager, der har været anvendt til plante- og insektgifte.
Hvis midlet har et af faremærkerne ’akut toxicitet’ eller ’alvorlig sundhedsfare’, skal både rester og tom emballage afleveres som farligt affald.
På den måde sikres det, at gift og andre meget miljøfarlige stoffer ikke kommer ud i naturen eller forurener de genanvendelige materialer.
Eksempler på farligt affald
Der må gerne være indhold i beholderne
- Håndspritflasker
- Printerpatroner
- Neglelak
- Spraydåser
- Små malerbøtter
- Klorholdige rengøringsmidler
Eksempler på småt elektronik
Ikke større end 50 cm
- Mobiltelefoner
- Blinkesko
- El-tandbørster
- Barbermaskiner
Eksempler på batterier
Batterier skal samles i en klar frysepose, inden de lægges i kassen. Kan fx være fra elektronisk udstyr som:
- Høreapparater
- Legetøj
- Fødselsdagskort med lyd
Eksempler på små lyskilder
Lyskilder skal samles i en pose, inden de lægges i kassen. Kan fx være:
- Elsparepærer
- Cykellygter
- Refleksveste med lys
- LED-lys
- Mindre lysstofrør
Eksempler på noget, der ikke må sorteres som farligt affald
- Medicinrester og kanyler (afleveres på apotekerne)
- Fyrværkeri, ikke affyret (afleveres på genbrugsplads)
- Fyrværkeri, affyret (sorteres som restaffald)
- Trykflasker
- Skarpe genstande, fx glasskår og gamle knive (sorteres som hhv. glas og metal)
- Fjernsyn (afleveres på genbrugsplads eller i Genbrugsbilen)
- Støvsugere (afleveres på genbrugsplads eller i Genbrugsbilen)
- Computere (afleveres på genbrugsplads eller i Genbrugsbilen)
- Andre større genstande, der indeholder elektronik
I tvivl om sortering?
Du har andre muligheder for at aflevere farligt affald
- Brug låget på affaldsbeholderen: I mange år har du kunne aflevere batterier og småt elektronik på låget af affaldsbeholderen. Den ordning gælder stadig, dog kun for de to nævnte typer affald, der skal være lagt i klare fryseposer.
- Bestil Genbrugsbilen: Har du større ting, fx en kasseret vaskemaskine, kan du få det hentet af Genbrugsbilen (vær opmærksom på, at denne mulighed ophører ved udgangen af 2025, hvor det er politisk bestemt at nedlægge Genbrugsbilen).
- Kommunens fem genbrugspladser tager imod farligt affald, batterier, elektronik og lyskilder, fire af dem døgnet rundt.
- OBS: Kanyler og medicinrester kan kun afleveres på apotekerne.
Bor du til leje i etagebyggeri, skal du også bestille afhentning af den grå kasse til farligt affald her på siden.
Hvis ikke du kan fremsøge din adresse i formularen, kan det skyldes, at dine affaldsbeholdere til mad- og restaffald kun er tilmeldt på en enkelt af adresserne i din boligforening. Det betyder, at du skal bestille afhentning til netop den adresse som dine affaldsbeholdere er registreret på.
Sådan finder du den adresse, dine affaldsbeholdere er tilmeldt:
- Gå hen hvor dine affaldsbeholdere er placeret.
- Find et lille klistermærke på siden af affaldsbeholderne. Her vil adressen fremgå. Se hvordan du finder klistermærket på billederne herunder.
- Nu kan du bruge formularen og bestille afhentning af den grå kasse.
- Husk at det er dit ansvar at stille den grå kasse ned ved siden af affaldsbeholderne senest kl. 6 på afhentningsdagen og tage den tomme kasse, skraldemanden stiller til dig, med retur.
Vi henter kun grå kasser med farligt affald på de adresser, du kan finde i bestillingsformularen. Virksomheder kan ikke få hentet farligt affald.
Hvis du ikke kan finde din adresse, kan det være, at du du bor et sted, hvor der er fælles indsamling. Kontakt din udlejer for at høre mere.
Måske har du stadig den røde kasse stående derhjemme fra den tidligere ordning til farligt affald, der kørte for år tilbage? Den kan du ikke få hentet af skraldemanden med ordningen for den grå kasse (den røde kasse er en del større end den grå, og der er ikke plads på skraldebilen). Men du kan bruge den røde kasse til at transportere dit farlige affald til aflevering på genbrugspladsen, fx malingrester i store spande.
- Kolding Kommune afskaffede muligheden for at få hentet den røde problemkasse i 2016 på grund af håndterings-, arbejdsmiljø- og økonomiske udfordringer.
- Kassen blev ikke kun brugt til farligt affald, men også til andet problemaffald som fx elektronik, batterier, metal, pvc, lyskilder, stikkende og skærende genstande osv.
- Og da de røde problemkasser ikke kun indeholdt farligt affald var ordningen i konflikt med gældende regler for transport af farligt affald – og vi havde ikke tilfredsstillende arbejdsmiljømæssige forhold for de ansatte, der skulle håndtere det farlige affald.
- Med regeringens klimaplan fra 2020, hvor der blev stillet krav om husstandsindsamling af farligt affald, gentænkte Kolding Kommune sin tidligere ordning for farligt affald (den røde problemkasse). Det gav os mulighed for at starte forfra, så ordningen nu opfylder alle gældende krav. Derfor skal du bruge den grå kasse ved afhentning.