Rekordoptag på talentakademier i Kolding Kommune

97 unge sportstalenter starter efter sommerferien på talentakademier i Kolding Kommune. Akademierne gør det muligt for unge på ungdomsuddannelser både at dygtiggøre sig inden for deres sport og bogligt.

Talentakademierne i Kolding Kommune tager imod 97 nye sportstalenter, når de slår dørene op efter sommerferien. Det er hele 19 flere end sidste år, hvor 78 unge blev optaget.

Faktisk er årets optag ny rekord for Kolding Talent, der siden 2008 har arbejdet for at udvikle sportsmiljøet i Kolding Kommune. Og det er ikke tilfældigt mener Jesper Kjølhede, der er formand for Kolding Talentråd og rektor for IBC Kolding:

I foråret besluttede talentrådet at sænke prisen for et forløb på Sportsakademiet, der inkluderer både fysisk træning og behandling, kostvejledning og samtaler med sportspsykolog. Vi ønsker blandt andet at tiltrække flere til talentakademierne. Det, er vi glade for, også er lykkes. Vi kan også se, at det er lykkes for Håndboldakademiet at tiltrække mange nye til deres pigemiljø, siger han.

Det kræver stor dedikation og fokus fra de unge, når de knokler for at nå deres sportslige ambitioner og drømme. Det gør det vanskeligt samtidig at jonglere med en ungdomsuddannelse. Netop derfor samarbejder Kolding Talent også om særlige uddannelsesforløb med IBC Kolding, Munkensdam Gymnasium, Hansenberg Tekniske Gymnasium og Erhvervsuddannelser samt Kolding Gymnasium.

Det særlige uddannelsesforløb betyder, at de unge får større fleksibilitet både i forhold til skema, opgaver og eksamen, når træning og konkurrencer spidser til. Samtidig kan de også få ekstra faglig støtte gennem en fast studiemakker og supplerende undervisning, hvis de har behov og ønsker det. Netop de fleksible rammer er årsagen til, at svømmer Mads Kvorning starter på talentakademi og IBC Kolding efter sommerferien:

Jeg ville gerne på talentakademi, fordi det giver mig mulighed for – i hvert fald i perioder – at prioritere sporten over skolen. Jeg træner 7-8 gange om ugen, og jeg vil fortsat helst træne inden skole, så jeg ikke går glip af noget. Men nu får jeg mulighed for også at gøre det inden for skoletid indimellem, fx op mod konkurrencer, hvor jeg også vil kunne få ekstra tid til afleveringer. Det vil give mindre stress, forklarer han.

Fokus på både talent og trivsel

Det er dog ikke kun de sportslige og boglige talenter, der er i fokus på talentakademierne, påpeger Mia Duedal, der er Sports- og uddannelseskoordinator hos Kolding Talent:

Talent og trivsel skal gå hånd i hånd. Derfor kommer vi også til at arbejde med elevernes mentale styrke og trivsel. Både uddannelsesvejlederne på skolerne og jeg taler løbende med den enkelte elev, så vi sikrer, at de både trives med deres sport, men også tager sig tid til at være ung som alle andre.

Det er da heller ikke kun sporten, der trækker hos Mads Kvorning:

Jeg glæder mig også til at starte på ungdomsuddannelsen. Her skal jeg i højere grad selv styre showet - lektionerne og de flere frie rammer til at svømme - end i folkeskolen. Det glæder jeg mig til. Og så glæder jeg mig selvfølgelig også til festerne, fortæller han med smil i stemmen.

Kolding Talent står bag talentakademierne sammen med KIF Håndbold og Kolding IF Fodbold. En del af de nye elever starter på KIF Håndboldakademi, mens de øvrige kommer fra en bred vifte af idrættens paletter: fodbold, svømning, badminton, tennis, padel, taekwondo, karate, dans og klatring. Alle ungdomsuddannelser, som Kolding Talent samarbejder med, har i år optaget flere sportstalenter end tidligere.

kommunen@kolding.dk

Borgerservice åbningstider