1.1 - Retningslinjer for frit skolevalg
- I henhold til folkeskolelovens § 36 er der frit skolevalg således, at forældrene har krav på at få deres barn optaget i en folkeskole efter eget valg i bopælskommunen eller i en anden kommune under forudsætning af, at det kan ske inden for de rammer Byrådet har fastsat for skolens kapacitet, herunder skolens omfang mht. klassetrin og spor samt de enkelte klassers maksimale elevtal.
Retten til frit skolevalg eksisterer såvel ved skolestart som under skoleforløbet (skoleskift).
Vælges en anden skole end distriktsskolen, yder Kolding Kommune ikke fri befordring i henhold til reglerne herom.
- Elever bosiddende i skoledistriktet har altid – uanset Byrådets rammer for kapacitet – krav på optagelse i distriktsskolen. Dette gælder dog ikke i tilfælde, hvor en elev, der er bosiddende i distriktet, og som er optaget på en anden skole, ønsker at skifte skole til distriktsskolen. I sidstnævnte tilfælde følges bestemmelsen for frit skolevalg nævnt under pkt. 1.
- Såfremt skolens kapacitet, som er fastlagt af Byrådet, ikke muliggør optagelse af en elev, meddeler skolelederen afslag med begrundelse herom.
- Såfremt der er flere ansøgere end pladser på den enkelte skole, træffes afgørelsen om optagelse efter følgende kriterier:
a) Børn bosiddende i Kolding Kommune går forud for børn bosiddende i andre kommuner.
b) Herefter optages børn med søskende på skolen forud for andre børn ”Sammenbragte børn betragtes som søskende”.
c) Herefter optages ud fra afstandsprincippet: dvs. nærmest-boende børn optages først. Ved beregning af afstand anvendes samme model som ved beregning af skolevej ifm. skolens befordringsforpligtigelse.
- Afgørelse efter nærværende retningslinjer om optagelse eller afslag på optagelse i en folkeskole træffes af skolelederen. Afgørelsen meddeles skriftligt. Afslag på ansøgning om optagelse i henhold til pkt. 3 og 4 skal begrundes skriftligt.
1.2 - Elevtal i Kolding Kommunes folkeskoler (rammer for klassedannelse)
Børnehaveklassen, 1. og 2. klasse fra og med skoleåret 2024/2025:
Elevtallet i børnehaveklassen og på 1. og 2. klassetrin må i henhold til folkeskoleloven ikke overstige 26 elever ved skoleårets begyndelse:
For skoleåret 2024/25 gælder klasseloftet for børnehaveklassen.
For skoleåret 2025/26 gælder klasseloftet for børnehaveklassen og 1. klasse.
Fra og med skoleåret 2026/27 gælder klasseloftet for børnehaveklassen, 1. klasse og 2. klasse.
Såfremt 26 pladser i forbindelse med klassedannelsen i børnehaveklassen ikke er fuldt udnyttet af elever fra skolens eget distrikt, friholdes ledige pladser udover 24.
For skoler med modtageklasser friholdes dog ledige pladser udover 23, så længe skolen varetager opgaven med kommunens modtageklasser.
Skolechefen kan disponere over friholdte pladser ud fra en samlet vurdering af klassedannelsen.
3.– 9. klassetrin:
Elevtallet på 3. – 9. klassetrin må i henhold til folkeskoleloven normalt ikke overstige 28 ved skoleårets begyndelse.
Såfremt 28 pladser på 3. – 9. klassetrin ved skoleårets begyndelse ikke er fuldt udnyttet af elever fra skolens eget distrikt, friholdes ledige pladser udover 25.
For skoler med modtageklasser friholdes dog ledige pladser udover 24, så længe skolen varetager opgaven med kommunens modtageklasser.
Skolechefen kan disponere over friholdte pladser ud fra en samlet vurdering af klassedannelsen.
1.3 - 10. Klasse
Kolding Kommunes 10. klasser er fysisk placeret ved Brændkjærskolen.
I 10. klasse skal etableres tilbud, der opfylder elevbehov for fortsat træning og udvikling før overgang til ungdomsuddannelserne. Der sker en årlig indbyrdes koordinering i samarbejde mellem Brændkjærskolen, eventuelle 10. klassetilbud i regi af ungdomsuddannelser og Børne- og Uddannelsesforvaltningen om samarbejde og tilbud om særlige linjer eller retningsfag.
Der kan i samarbejde med erhvervsskolerne beliggende i Kolding Kommune etableres særlige 10. klassetilbud i regi af erhvervsskolerne. Pt. er der etableret 10. klasser på IBC.
1.4 - Pædagogiske læringscentre
På alle skoler er der oprettet et pædagogisk læringscenter. Læringscenteret er kernen for skoleudvikling. De pædagogiske læringscentre er skrevet ind i Folkeskolelovens §19.
I bekendtgørelsen for de pædagogiske læringscentre fremgår det, at læringscenteret løser opgaver inden for følgende områder:
- Aktuelle indsatsområder på skolen
- Digitale medier
- Pædagogisk praksis og læring
- Samarbejde med eksterne parter om læring, udvikling og trivsel
- Nyeste viden om målstyret undervisning, læringsaktiviteter og evaluering
I Kolding har vi defineret vores egen lokale funktionsbeskrivelse, som gør sig gældende på alle folkeskoler i Kolding.
Funktionsbeskrivelsen definerer en fireleddet opgavebeskrivelse for medarbejderne på de pædagogiske læringscentre. Medarbejderne løser opgaver inden for:
- Skoleudvikling
- Backoffice
- Faglig vejledning og evaluering
- Kulturformidling
Pædagogisk Center varetager netværksmøder for medarbejderne i de pædagogiske læringscentre. Det er også Pædagogisk Center, der koordinerer indkøb af materiale og supporterer brugen af disse sammen med brugen af digitale medier.
1.5 - Trin - og slutmål
Kolding Byråd har vedtaget at godkende Fælles mål og de vejledende læseplaner og de vejledende forslag til beskrivelser af udviklingen frem mod trin- og slutmål, som de enkelte skolers læseplaner og beskrivelser, som værende gældende ved Kolding Kommunale Skolevæsen.
1.6 - Ferieplan
Ferieplanen udarbejdes for det enkelte skoleår.
Ferieplanen vedtages som bilag til Styrelsesvedtægten.
1.7 - Folkeskolerne i Kolding Kommune
Ressource tildelingen til normalundervisning til folkeskolerne i Kolding Kommune er fastsat som en tildeling pr. klasse under hensyntagen til ministeriets fastsatte minimumstimetal.
Der beregnes op til 28 elever pr. klasse, som er lovens maksimum.
Herudover er afsat en restpulje, der tildeles skolerne til anvendelse efter beslutning i skolebestyrelsen på den enkelte skole til at styrke bestemte fag, bestemte klasser eller klassetrin, holddeling m.v. Restpuljen fordeles efter en faktor, der defineres hvert år, som restpuljen divideret med antal elever. Der fordeles så klasserne får for 0-15 elever 5% af faktoren pr. elev, for elever i intervallet 16-21 10% af faktoren og for elever i klasserne ud over 21 100% af faktoren.
Skolebestyrelsen vedtager principper for fastlæggelse af den nærmere konkrete anvendelse af de tildelte timeressourcer efter indstilling fra skolens leder og efter høring af de ansatte og under hensyntagen til de rammer, der angives af bestemmelser i folkeskoleloven, herunder bestemmelserne vedr. minimumstimetal, med afledte bekendtgørelser og cirkulærer samt de af Kolding Byråd trufne beslutninger i form af styrelsesvedtægt og andre politiske beslutninger.
De tildelte timer er ikke bundet til bestemte klasser eller årgange, men kan fordeles frit jf. ovenstående principper.
1.8 – Faglig specialundervisning og AKT
Den samlede ressource tildeling til faglig specialundervisning udgøres af et fast timetal på årsbasis til forholdsmæssig fordeling, samt til fordeling efter ansøgning.
Der tildeles efter ansøgning vedr. specifikke elever fra skoleårets start en timepulje.
For at sikre de mindste skoler en rimelig timetildeling fastsættes for det enkelte skoleår en mindste tildeling.
Den samlede timetildeling af specialundervisningsressourcer dækker både faglig specialundervisning og AKT (Adfærd, Kontakt og Trivsel), og da den fulde specialundervisnings ressource ved skoleårets start således er fordelt på skolerne, skal opståede behov registreret i løbet af skoleåret dækkes af skolerne ved omlægning af skolens anvendelse af de tildelte ressourcer.
1.9 - Særligt tilrettelagt specialundervisning
Timetildelingen til specialcentre og specialklasser svarer til Undervisningsministeriets minimumstimetal pr. elev
Maks. gennemsnitlig klassekvotient for specialcentre: 7
Maks. klassekvotient for Specialcenter Karen Blixen Skolen: 10
Maks. gennemsnitlig klassekvotient for Specialcenter Munkevænget: 10
Når kvotienten for specialcenter Munkevængets Skole overstiger 8 elever,
sker drøftelse mellem forvaltning og skoleleder, forinden forvaltningen træffer afgørelse herom.
Maks klassekvotient for specialklasser: 10
Øvrige timer – som alene tildeles til specialcentre:
Der kan afsættes timer til følgende forhold:
- Elever, der i et afgrænset tidsrum har brug for eneundervisning eller anden særlig undervisning.
- Timer til individuel taleundervisning.
- Skolepædagog i undervisningen.
- Praktisk medhjælp i undervisningen.
- Fysioterapi/ergoterapi.
Der skal være en skarp adskillelse mellem specialcentrenes økonomi og hovedskolens øvrige økonomi. Den økonomiske tildeling til specialcentre udmeldes i foråret på baggrund af elevvisitationen i december måned året før. Den økonomiske tildeling udmeldes som en 5/12 regulering af årets budget i forhold til perioden fra 1. aug. – 31. december og herudover ligger den til grund for det kommende års budgetlægning. Såfremt der visiteres yderligere elever til specialcenteret, tildeles der ikke yderligere ressourcer, udover de allerede udmeldte.