Rettigheder og forpligtelser i forbindelse med træning
Er du bevilget træning under vejledning af en ergo- eller fysioterapeut, udarbejder Kolding Kommune en skriftlig afgørelse.
Ved første samtale med ergo- eller fysioterapeuten skal du give personlige oplysninger omkring familieforhold, helbredsforhold og lignende.
Klagevejledning
Der kan være tilfælde, hvor du som borger ikke er tilfreds med en sundhedsfaglig
behandling, som Kolding Kommune har
ydet. Det kan være behandling/vejledning
inden for følgende:
• tandpleje
• sundhedspleje
• sygepleje
• genoptræning
• rehabilitering
• sundhedsfremme og forebyggelse
Hvis du har oplevet en ikke tilfredsstillende behandling, opfordres du i første
omgang til at tage en snak personalet
eller ledelsen i den afdeling, hvor du har
modtaget behandlingen. På samme
måde opfordrer vi til, at problemer og
tvivlsspørgsmål tages op med det involverede personale undervejs.
Derved kan du hjælpe os til at tilrettelægge og tilbyde den bedst mulige
sundhedsfaglige behandling i Kolding
Kommune.
Som patient i kommunalt regi har du mulighed for at klage over det kommunale serviceniveau, personalets optræden og
over den sundhedsfaglige behandling/
vejledning
Klager over det kommunale serviceniveau eller personaleklager rettes til lederen i den afdeling, hvori du har modtaget behandlingen.
Se kontaktoplysninger forneden:
Kontaktoplysninger
Tandplejen
Telefonnr. 79 79 69 00
Sundhedsplejen
Telefonnr. 79 79 60 00
Sygeplejen
Telefonnr. 79 79 90 60 / 79 79 90 70 / 79 79 90 50
Senior- og Sundhedsrådgivningen
Telefonnr. 79 79 70 02
Træning
Telefonnr. 79 79 70 80
Døgnrehabilitering Kolding
Telefonnr. 79 79 63 00
Sundhedsfremme
Telefonnr. 79 79 60 00
Sundhedschefen
Telefonnr. 24 62 41 76
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Telefonnr. 72 22 74 00
www.stps.dk
Patienterstatningen
Kalvebod Brygge 45
1560 København V
Telefonnr. 33 12 43 43
www.patienterstatningen.dk
Klager over en sundhedsfaglig ydelse rettes til Styrelsen for Patientsikkerhed. Styrelsen er én samlet indgang for patienter og deres pårørende, som ønsker at klage over en sundhedsfaglig behandling/vejledning i det danske sundhedsvæsen. En klage til styrelsen kan dog aldrig udløse en erstatning. Se overstående felt for kontakt med Styrrelsen for Patientsikkerhed.
Klager over en sundhedsfaglig
ydelse
Har du brug for generel information om dine rettigheder som patient eller dine muligheder for at klage, kan du få hjælp hos en patientvejleder på Region Syddanmarks Patientkontor. En patientvejleder kan også hjælpe dig med at udforme en klage.
Patientvejlederne kan træffes på telefonnr. 76 63 14 90.
Klager over serviceniveau eller
personale
I Kolding Kommune har vi en borgerrådgiver, som bl.a. kan hjælpe dig, hvis du vil klage over personalets optræden, kommunens sagsbehandlingstid m.m.
Hvis du vil have erstatning
Hvis du har fået en skade på grund af komplikationer, fejl eller mangler i behandlingen, kan du søge erstatning.
Dette kan du gøre ved at henvende dig til Patienterstatningen.
Se kontaktoplysninger i overstående felt.
Utilsigtet hændelse
En utilsigtet hændelse er en hændelse eller fejl i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, som ikke skyldes borgerens sygdom, og hvor borgeren risikerer at blive skadet eller bliver skadet. Rapporteringerne er ikke sanktionerende men bruges til læring og forebyggelse, så sundhedsvæsnet kan blive endnu bedre til at give en god og tryg behandling og pleje.
Klagemuligheder
Du kan inden fire uger klage over Kolding Kommunes afgørelse om genoptræning og vedligeholdelsestræning til Statsforvaltningen Syddanmark. Klagen skal være modtaget af Kolding Kommune inden kontortids ophør på klagefristens sidste dag. Klagen sendes til Træning og Rehabilitering