Kolding Kommune har kickstartet udviklingen af fremtidens fritids- og idrætsfaciliteter

Oprettet 21. juni 2021
Spring

Tirsdag aften d. 8. juni lød det officielle startskud til en spændende udviklingsproces, der skal medvirke til at styrke facilitetsområdet i Kolding Kommune og udvikle det til fremtidens fritids- og idrætsvaner.

Faciliteternes interesseorganisation STIKK (Samrådet for tilskudsberettigede idrætsfaciliteter i Kolding Kommune) havde, i samarbejde med Kolding Kommune, inviteret alle interessenter til en workshop for at markere starten på processen. Både repræsentanter fra faciliteter, foreninger, politikere og medarbejdere fra Kolding Kommune var samlet.

Aftenen bød blandt andet på oplæg fra fremtidsforsker, Anne-Marie Dahl, Wærkfører (centerchef) i Wærket i Thyborøn, Jesper Vinther Fruergaard, og Klaus Frejo fra Idrættens Udviklingscenter.

Kolding Kommune udarbejdede i 2019 i tæt samarbejde med interessenterne på fritids- og idrætsområdet en ny fritids- og idrætspolitik. Politikken udgør grundlaget for det videre arbejde med blandt andet at udvikle de fysiske rammer for aktivitet og fællesskab, så de passer til det ændrede idrætsbillede, vi oplever nu og i fremtiden.

Den videre proces har til formål at styrke den løbende kompetenceudvikling, kurser og netværksmøder for ledere, medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer for at understøtte udviklingen på facilitetsområdet, og samtidigt udforme et nyt tilskudsgrundlag for fritidsfaciliteterne for at understøtte mere aktivitet og udvikling.

I den kommende periode starter arbejdet med at undersøge grundlaget for en ny udviklingsmodel i tæt dialog med interessenterne. Kompetenceudviklingsforløbet, som går under navnet ”Kolding Facilitetsnetværk”, skydes i gang efter sommerferien.

Fritids- og idrætsfaciliteterne i Kolding Kommune kan dermed se frem til et spændende år med flere forskellige udviklingstiltag.

Kommende workshops:

• 6. september 2021 kl. 17.00-20.00: Fremtidens faciliteter – kategorisering og udviklingspotentialer (Målgruppe: bestyrelser og ledere faciliteter)
  • 5. oktober 2021 kl. 17.00-20.00: Formålet med en ny tilskudsmodel (Målgruppe: bestyrelser og ledere faciliteter)
  • 27. oktober 2021 kl. 17.00-20.00: Fremtidens brugergrupper i idræts- og fritidsfaciliteterne (Målgruppe: bestyrelser og ledere faciliteter, foreninger og skoler)
  • 22. november 2021 kl. 17.00-20.00: Bestyrelsesarbejde i fremtidens faciliteter (Målgruppe: bestyrelser og ledere faciliteter)
  • 20. januar 2022 kl. 17.00-20.00: Præsentation af forslag til revideret tilskudsmodel (Målgruppe: alle med interesse for facilitetsområdet).

Tilmeld dig allerede nu. Du skriver en mail til milan@kolding.dk med de datoer, du ønsker at deltage.

Læs mere om processen her (under ”Fremtidens fritidsfaciliteter”)