PostNord Danmark Rundt kommer til Kolding

Fredag den 16. august står i cykelsportens tegn, når Kolding er startby for 3. etape af Danmarks største tilbagevendende sportsbegivenhed, Postnord Danmark Rundt.

Kolding er ved at være en fast del af rutekortene når de store cykelløb afvikles i Danmark. Men for første gang i mange år har man nu chancen for at opleve optakten og starten på en etape. Det er nemlig lykkedes Kolding at blive startby på PostNord Danmark Rundt 3. etape og det giver alle borgere og besøgende en enestående mulighed for at opleve spændingen ved et professionelt cykelløb helt tæt på.

Fredag morgen vil Akseltorv og arealerne omkring summe af liv, når holdbusser, sponsortelte, ryttere og medier gør klar til indskrivning og etapestart. Udvalgte ryttere giver interview ved indskrivningen og der er gode muligheder for at kigge nærmere på forholdende ved busserne hvor rytterne oftest også kan fanges til en hurtig autograf.

Ud over den sportslige oplevelse vil der også være en række spændende og sjove aktiviteter for både børn og voksne. Sæt allerede nu kryds i kalenderen og kom ned på Akseltorv til en festlig formiddag.

Her skal rytterne køre

På PostNord Danmark Rundts hjemmeside kan du se 3. etape, som køres i Kolding Kommune. https://postnorddanmarkrundt.dk/etape3/

Inden cykelløbet skydes i gang køres der en såkaldt neutral start i et roligt tempo. Her vil der også være rig mulighed for at se rytterne. Den neutrale start går fra Akseltorv via Jernbanegade, Fredericiagade og Slotssøvejen.

Trafik

Når først løbet går i gang og rytterne sendes afsted gennem gågaden, vil ruten løbende blive spærret af. Det vil sige, at ruten ikke er lukket på samme måde som eksempelvis til Tour de France, men at der er en glidende afspærring foran feltet. Typisk spærres der mellem og 5-15 minutter før rytterne passerer og genåbnes kort tid efter.

Der vil være både politi, race-marshalls, hjemmeværn og flagposter ude på ruten, som skal sikre rytterne og afviklingen af trafikken. Der kan forventes kortvarige trafikale udfordringer langs hele ruten.

Offentlig transport

Vær opmærksom på, at afviklingen af cykelløbet kan påvirke den kollektive trafik. Eventuelle ændringer vil blive offentliggjort på Sydtrafiks hjemmeside www.sydtrafik.dk

Fakta

Selve etapeløbet har start onsdag den 14. august klikker 133 ryttere i pedalerne til den 33. udgave af postnord Danmark Rundt. I dette års udgave bliver det med løbsstart på første etape i Holstebro, som et led i byens 750 års jubilæum. Dernæst er der besøg i både Ringkøbing og Vejle, før hele karavanen tager opstilling i Kolding fredag den 16. august, forud for starten på løbets sidste etape i Jylland.

Postnord Danmark Rundt, der er rangeret som ProSeries løb på UCI’s Europe Tour, byder i alt på nedenstående fem etaper:

• 14. august | 1. etape: Holstebro - Holstebro, 13,7 kilometer. (Holdløb)
  • 15. august | 2. etape: Ringkøbing - Vejle, 230 km.
  • 16. august | 3. etape: Kolding – Haderslev, 178 kilometer.
  • 17. august | 4. etape: Store Heddinge - Holbæk, 180 kilometer.
  • 18. august | 5. etape: Roskilde - Bagsværd, 160 kilometer.

Spørgsmål og input

Er der spørgsmål eller andre input til arrangementer i forbindelse med dagen, kan man kontakte eventudvikler Kristina Ladager, Kolding Kommune, på kria@kolding.dk