Fire kunstværker er blevet opført i den fri natur i Kolding

Oprettet 13. oktober 2023
PLANTE portrætter udstillet i tunnel under Nordre Ringvej i Kolding.

Hvad sker der, når man kobler en kunstner og en gruppe borgere sammen med naturen på Troldhedestien? Svaret er fire betagende kunstinstallationer, som lige nu kan opleves på Troldhedestien og i Trapholt Park.

Kolding Kommune, Trapholt og kunstner Tina Ratzer har forenet kræfterne for at skabe en unik kunstoplevelse. Projektet har inviteret lokale borgere til at deltage i en række aktiviteter langs Troldhedestien. Her er der blevet indsamlet planter, som er blevet brugt til at farve stoffer. Disse farvede stoffer er nu udstillet i 72 glasbeholdere på Troldhedestien, mens andre er blevet brugt til at skabe smukke flaginstallationer, som nu udstilles både på Troldhedestien og i Trapholt Park. Planter er også udgangspunktet for udsmykningen af tunnelen under Nordre Ringvej.

SOL_Reol, der er udstillet ved Dybvadbro Station ved Troldhedestien.

Kunstprojektet udspringer af det rige planteliv langs den historiske Troldhedesti. Borgere har deltaget i workshops med Tina Ratzer, hvor de har udforsket og arbejdet med planterne langs stien. I løbet af foråret og sommeren er der blevet indsamlet planter, som i kunstinstallationen SOL_Reol har farvet uld- og silkestoffer i glas. SOL_Reol består af imponerende stolper med 72 glasbeholdere, som i løbet af sommeren har været fyldt med forskellige planter, silke, uld og vand, og solens stråler har langsomt opvarmet dem. Planterne har med tiden frigivet deres pigment, som tekstilet har optaget, og dermed opnået farve. Farveprocessen er sket i samarbejde med solens stråler og plantemagi. SOL_Reol er blevet bygget af Skovgruppen ved Kolding Kommunes aktivitets- og læringstilbud SOJA.

Da efteråret kom, blev nogle af stofferne taget ud af SOL_Reolen, og med hjælp fra frivillige borgere er de nu blevet syet om til flag, som indgår i projektets andet kunstværk, FLAG_mark. FLAG_mark består af en cirkel med 12 flag. Der findes to cirkler, én ved Skovløberhuset på Troldhedestien og én i parken på Trapholt. Flagene udgør en naturlig farvepalet af sol- og plantefarvede tekstiler, som er blevet farvet på SOL_Reolen ved Dybvadbro Station i løbet af sommeren. Her dekorerer de resterende tekstiler stadig de 72 glasbeholdere.

Flag ved Trapholt
FLAG_mark ved Trapholt

PLANTE_portrætter udgør det fjerde værk i kunstprojektet. Denne installation består af 16 portrætter skabt af kunst- og designlinjen SOJA i samarbejde med Tina Ratzer. Portrætterne repræsenterer forskellige plantearter fra stien og pryder tunnelen under Nordre Ringvej ved Troldhedestien.

I foråret 2024 vil det plantefarvede stof i FLAG_mark have ændret sig som følge af vind og vejr. Her vil flagene blive taget ned, og stoffet vil blive syet sammen til en stor 'kunstdug', som vil blive brugt ved særlige begivenheder, herunder en fælles pinsefrokost. Stoffet vil igen blive påvirket, slidt og ændret af brugen. Til sidst vil dugen blive klippet op og syet om til muleposer, som vil blive givet tilbage til deltagerne i projektet.

Flagmark
FLAG_mark ved Skovløberhuset

Kolding Kommune har taget initiativ til projektet med det formål at skabe bæredygtig kunst langs den kulturhistoriske Troldhedesti. Projektet løber fra maj 2023 til maj 2024.

Projektet er støttet af Statens Kunstfond.