Indvielse: Oplev Hylkedalen til fods eller på MTB

Oprettet 18. august 2022
En mand kører mountainbike på skovsti i Hylkedalen

Torsdag d. 25. august kl. 16.30 fejrer Kolding Kommune de nye stier og de mange naturforbedringer, der er udført i Hylkedalen for at skabe merværdi til klimatilpasningsprojektet omkring Seest Mølleå. Forbedringerne af naturen i Hylkedalen gavner bl.a. den sjældne birkemus, der har lagt navn til én af Hylkedalens nye vandreruter.

Allerede sidste efterår indviede BlueKolding og Kolding Kommune selve klimatilpasningsanlægget i Hylkedalen. Det består bl.a. af to klimadiger, der bidrager til at klimatilpasse Kolding midtby ved at forsinke vandet fra Seest Mølleå ved skybrud og langvarig regn.

Nu står også den sidste del af projektet færdigt og er klar til at blive indviet og fejret. Denne del omfatter blandt andet nye faciliteter til mountainbike, nye vandrestier og naturgenopretning af ådalen. Arrangørerne bag indvielsen har lagt sig i selen for at lave en indvielse med vægt på at tilbyde områdets naboer, Koldings borgere og samarbejdspartnere en oplevelse.

Indvielsen begynder ved Trailcenteret i Seest Idrætspark med taler af Jørn Chemnitz, udvalgsformand for Natur, Miljø og Klima og Birgitte Kragh, udvalgsformand for Sundhed og Fritid. Herefter går startskuddet til at komme ud og opleve Hylkedalen. Deltagerne kan vælge mellem en vandretur og en introduktion til mountainbike og mountainbikesporet. Arrangementet slutter af med en forfriskning.

Vandreturen guides af biolog Dorthe Aaboer og naturvejleder Nanna Winbladh, begge fra Kolding Kommune, der fortæller om naturen i Hylkedalen og om hvordan Kolding Kommune arbejder på at forbedre biodiversiteten og levestederne for birkemusen. På turen kommer man også forbi de over 100 år gamle topstar-tuer og får en forklaring på, hvorfor så mange af Hylkedalens stejle skrænter og våde enge afgræsses af får og kreaturer.

Intro til mountainbike og tur på mountainbikesporet er for dem, der er nysgerrig på lidt mere aktion. Der stilles cykler til rådighed med instruktør fra DGI, så man kan komme og afprøve sporet og få en introduktion til teknik. Har man selv en cykel arrangeres der fremvisning af spor og mulighed for at øve sig på den midlertidige teknikbane i samarbejde med Koldings mountainbikeklubber.

De nye faciliteter i Hylkedalen er anlagt med midler fra Den nationale tilskudspulje for synergiprojekter administreret af Miljøstyrelsen. Puljens formål er at kombinere klimatilpasning med ny natur, rekreative muligheder og kvælstoftilbageholdelse. De rekreative faciliteter i Hylkedalen er også en del af en større udviklingsplan for Hylkedalen og Seest Fritidslandskab, der indbefatter Trailcenteret i Seest Idrætspark og yderligere stier og spor i Seest grusgrav.